موضوع: "گوهر ناب"
قرآن مجید درباره «بیان» جمله ای دارد،درباره ی «قلم»هم جمله ای و اگر آیات پیرامون قلم و بیان را کنار هم بگذاریم،استنباط جالبی از آن می شود. می دانیم وسیله ی انتقال علوم و معارف از نسل های گذشته به نسل های امروز و عامل ایجاد تمدن بشر بیان و قلم بوده است و اگر این دو وسیله از زندگی انسان حذف می شد ،نه علوم و معارفی باقی می ماند و نه تمدن و اختراعات و اکتشافاتی .هر کس در علوم و فنون زحمتی می کشید ،سرانجام با مرگش آن دستاوردها دفن می شدو چیزی به نام معارف و علوم و تمدن بشری باقی نمی ماند.
قرآن وقتی از بیان سخن می گوید،می فرماید:
«الرحمن * علم القران * خلق الانسان * علمه البیان »1
بلا فاصله بعد از نعمت و آفرینش ،نعمت بیان را می گوید . درآغاز بعثت پیغمبر اکرم (ص)قرآن به این مساله اشاره می کند :
«اقرا باسم ربک الذی خلق* خلق الانسان من علق * اقرا و ربک الاکرم* الذی علم بالقلم* علم الانسا ما لم یعلم»2
وقتی آیات قلم و آیات بیان را کنار هم می گذاریم ،متوجه می شویم اسلام رسالت اصلی را برای قلم قائل شده است:
اولا:در مورد قلم،کلمه ی «رب» آمده است و در مورد بیان کلمه ی «رحمان» .
رحمان اشاره به رحمت واسعه ی الهی است ، اما تربیت ، پرورش و تکامل در سایه ی صفت ربوبیت پروردگار است که نسبت به قلم به کار رفته است« ربک الاکرم الذی علم بالقلم».
بنابراین چیزی که جامعه را پرورش داده و تکامل می بخشد ،بیشتر مربوط به قلم است تا بیان و سخن.
درباره ی قلم،تکرارهایی که قرآن می کند(اقرا،اقرا)نشان دهنده ی اهمیت بسیار قلم می باشد در حالی که درباره ی بیان تکراری به آن شکل نیامده است. از همه مهم تر اینکه درباره ی بیان می گوید :« علمه البیان» بیان را به انسان یاد داد ولی در مورد قلم می گوید :«الذی علم بالقلم» . قلم جهت برطرف کردن جهل بشر ،ابزار تعلیم شد .«علم الانسان ما لم یعلم» اکثریت مطلق علوم و دانش های بشری در سایه ی قلم به دست می آید در حالی که بیان به آن شکل مطرح شده است.
از مقایسه این آیات با یکدیگر می فهمیم که قرآن مجید در روزگاری که اصلا قلمی در شبه جزیره ی عربستان وجود نداشته است ،اهمیت قلم را چگونه بیان فرمود. قرآن نامش «بیان الله» نیست بلکه نامش « کتاب الله » است و نامگذاری کتاب برای قرآن خیلی پر معنی است.
صفحات: 1· 2
امام علی علیه السلام فرمودند:
إنَّما زُهدَ النّاسِ فی طَلَبِ العِلمِ کَثرَةُ
ما یَرَونَ مِن قِلَّةِ مَن عَمِلَ بِما عَلِمَ ؛
آنچه مردم را به تحصیل دانش بى رغبت کرده، این است که
بسیار مى بینند آنان که به آنچه آموخته اند عمل مى کنند ،
اندک اند .
غررالحکم ح 3895
یکی از دغدغه ها و مشکلات دانشجویان این است که چگونه یک دفاع خوب از پایان نامه داشت باشند؟
همه ما واقف هستیم که یک شیوه دفاع خوب تاثیر بسزایی در نمره دفاع ما از پایان نامه دارد. اینکه یک موقعیت چقدر استرس زا باشد بستگی به این دارد که ما چگونه با آن برخورد کنیم و ما هستیم که وضعیت خودمان را در هر موقعیتی رقم می زنیم.
مواردی که باید برای جلسه دفاع پایان نامه رعایت شود:
توضیحات تکراری و خسته کننده نداشته باشد.
فایل پرزنت پایان نامه شما باید در هر اسلاید شامل سر تیتری باشد که شما راجع به ان صحبت می کنید و زیر تیترها را داشته باشد.
سرحال و شاداب باشید تا نشان دهنده تسلط شما به موضوع باشد.
به هیچ وجه با تن صدای آرام صحبت نکنید و قاطعانه و با صدای رسا پرزنت کنید.
لباس رسمی و اتو کرده داشته باشید از لباسهای شل و راحت و بزرگ دوری کنید.
چند مرحله ای صحبت کنید تا به صحبتهای خود هیچان دهید و شنونده را جذب کنید.
از چند روز قبل مراقب سلامتی خود بوده و تغذیه مناسب داشته باشید و قبل از شروع جلسه حتما از سرویس بهداشتی استفاده کنید.
شب قبل از دفاع خوب بخوابید.
در زمان انتخاب ساعت جلسه قبل از ساعت 10 را انتخاب نکنید.
هماهنگی میهمانان و پذیرایی را خود بر عهده نگیرید و به اطرافیان خود واگذار کنید و تمام حواستان را روی دفاع متمرکز کنید
ملزومات دفاع خود را یکبار یک روز قبل از دفاع ر محل چک کنید و روز دفاع نیم ساعت قبل از حضور مهمانان در محل قرارداده و تست کنید.
از پاورپوینت و اسلایدهای پایان نامه حتما بک آپ تهیه کنید و در چند مدل مختلف مموری مثل فلش و dvd ذخیره کنید.
همیشه روبه روی مخاطبان قرار بگیرید و از داشتن تماس چشمی هراس نداشته باشید.
تعداد اسلاید ها متناسب با زمان دفاع شما باشد تا مجبور نشوید با عجله توضیحات را ارائه دهید
مشاوران editexperts.it همیشه در کنار شما هستند و شما را در یک دفاع خوب یاری خواهند کرد.
*هفته پژوهش، نماد راهی روشن برای دستیابی به حق و حقیقت است.
*پژوهش در علوم دینی، هم فضیلت است هم ضرورت؛ زیرا بینش آفرین و دانش افزاست.
*پژوهش، کاوش در بی کرانه دانش است.
*پژوهش، چشمه¬ زلال دانایی است.
*بدون پژوهش تصمیم¬گیری نکنیم.
*عظمت دانش در یادگیری نیست بلکه در پژوهش است.
*کسی که انضباطِ اندیشیدن دارد، هر کاری را بهتر انجام می دهد.
*هر مرکز آموزشی که با دانش سر و سرّی دارد، دست نیاز به سوی پژوهش دراز کرده است.
*روحیه پژوهش، یعنی انگیزه¬های درونی داشتن و از سر رغبت و اشتیاق، پژوهیدن.
*پژوهشگر، پرنده¬ای سبک بال است که از لایه¬های ابر گرفته ی آسمان دانش، می¬گذرد و خود را به اوج دانایی و معرفت می¬رساند.
* پژوهشگر، روح پویا و جوینده¬ای است که پوسته¬های جهل را شکافته، به قنات جاری علم دست می¬یابد و تا چشمه ی جوشان آن را بر کویر تشنه ی خویش جاری نسازد، آرام نمی¬گیرد.
*پژوهشگر با فداکاری، سرمایه¬ ی عمر خویش را صرف دانایی خویش و بشریت کرده و او را در کوره راه¬های زندگی راهنما شده¬اند و به منزل گاه سعادت رسانده¬اند.
* در اقدام پژوهشی، پژوهندگان تلاش می کنند وضعیت نامطلوب را به وضعیت مطلوب تغییر دهند.